L’enfer du Nord prijkt groot op een spandoek boven het stade vélodrome Roubaix.
Hel van het Noorden. Het moet eigenlijk op het stadscentrum van deze rauwe aankomstplaats slaan. Doods, grauw, oud, zonder enig vertier of sprankje schoonheid.
De couleur locale is grijs. Donkergrijs.
We gaan straks de secteurs aftellen en beginnen na vijftig asfaltkilometers bij strook zeventien: La Trouée d’Arenberg. Daar is de echte Hellepoort en Sean Kelly staat er breed lachend onder. We slaan rechtsaf en denderen Het Bos in.
De kasseien liggen in de slagschaduw van de oude mijn en haar lifttorens. Mineurs groeven hun gangen recht onder dit Bos. Éen van hen deed dat al vanaf zijn veertiende. Jean Stablinski, zoon van Poolse ouders, tipte de koersorganisatie over dit bospad…
Stablinski. Hij reed zelf als verdienstelijk coureur diverse malen in Paris-Roubaix. Opvallend genoeg kwam hij met zijn idee van Het Bos op de proppen toen de koerskoempel zelf al een jaar zijn fiets aan de haak had hangen.
Grapjas, die Stablinksi.
De Hel timmerde haar nooduitgangen dicht als de cafés in de binnenstad van Robaais. Ontsnappen naar het grindpad is onmogelijk. Spartelende sukkelaars slingeren als extra hindernis van links naar rechts over de strook. Wie er langs wil moet van de stenenrug, wijken naar de lage flanken van de strook. Daar waar de gaten gapen. Gaten die rechtstreeks toegang geven tot de donkere tunnels van Stablinski.
Wie wijs is blijft in het midden. Op de veilige rug van het stenen pad.
De Pont Gibus is terug in het parcours na een opknapbeurt door les Amis de Paris-Roubaix. Ze kunnen een steentje leggen, die Amis: Pont Gibus zoeft onder onze velgen weg als een vliegend tapijt. Tegen de dertig per uur gaat het hier. Wie zei dat de kasseien van Vlaanderen of de Munnikenweg in Oudorp kinderspel waren?
Stenen zijn stenen. Er liggen er hier alleen veel meer. En sommigen liggen wat schever en slechter dan anderen. Maar goed beschouwd valt er best op te fietsen. En anders smokkel je eens iets op het kantje, waar de gevaren loeren.
De mooiste stukken zijn de stroken die zo diep zijn weggezonken dat het midden omhoog kwam. De middelste stenenrij kreeg een permanent slijklaagje, verhard door de droogte: een vlak pad van enkele centimeters. Wie goed stuurt doet er zijn voordeel mee. Voila, Paris-Roubaix is gemaakt voor crossers, veldrijders, durfals die het gooi- en smijtwerk niet schuwen en graag eens tegen de muren vliegen. Inhalen gaat met een korte, resolute ruk naar de onbegaanbare delen van het pavé: links en rechts van het midden, daar waar de rupsbanden van de boerentrekkers alle stenen lostrokken en in het Franse slijk lieten verzinken. Het moet soms even. Wie op een te laag tempo achter ‘n ander blijft trappen neemt het onnodige risico zijn benen stil te moeten houden of, nog erger, zijn remmen te moeten gebruiken.
De kasseistroken volgen elkaar op in een constant ritme: eerst een doorkomst door een dorp zonder kerktoren, dan aan de dorpsrand van de doorgaande weg af, over een smalle asfaltbaan die de akkers omzoomd. Plots ergens naar rechts een veld in over een smal stenenpad helemaal tot de horizon, waar een koeltoren stoom afblaast in de koele voorjaarslucht.
In de dorpen geen spoor van een volksfeest. Nergens staat een tap buiten, nog geen vlaggetje is opgehangen. Waar staan de mysterieuze reuzenpoppen van papier-maché met hun kledendracht van deze streek?
In de Hel viert men geen feest.
Het is tijd voor Mons-en-Pévèle. Een lange strook waar volgens Christophe Vandegoor ‘de ene kassei nog nonchalanter tegen de aarde werd gesmeten dan de andere.’ Dat geldt al helemaal voor de vijfsterrenstrook van Carrefour de l’Arbre. De laatste echt zware. Omdat we de hele dag naar het plaveisel staren was de Auberge de l’Arbre daar plotseling. Waar het Bos bij Arenberg het begin markeert, is deze herberg het eind. Verlossing.
De uitgang van de Hel.
Uiteraard is de Herberg niet open. Vandaag niet, morgen ook niet. Er is onderweg geen enkel café open. De Vlaamse wielerhooligans nemen hier hun eigen bier mee en rollen de vaten het Carrefour op.
Wij drinken wijn. En bier. En nog meer wijn. Op het bereiken van de piste zonder ook maar één technisch mankement. Zes reservebandjes werden voor niets aangeschaft.
Op onze 25mm Rubino’s met zes bar hebben we zoveel grip dat we moeiteloos omhoog sturen, de curve in. Als kasseistenen vallen we de eindsprint in.
De douches blijven voor ons gesloten. Morgen zijn ze open, voor die enkele liefhebbende prof die niet in zijn touringcar het stof uit zijn longen rochelt. Verschil moet er zijn. Maar wie dacht dat de beroemde douches in het stokoude vélodrome spartaans waren, bezocht nooit het sanitair van het Formule 1 Roubaix Centre.
Aan tafel bij Brasserie L’impératrice Eugenie wanen wij ons, gezeten achter een schaal oesters en flessen goede wijn, even weg uit Roubaix centre. L’enfer du Nord.
payday loan san diego
payday loans online
small consumer loans
order viagra pfizer
generic viagra
buy viagra toronto
online bingo sites that accept paypal
casino online
canadian online gambling
buy viagra mumbai
generic viagra online
cuanto sale el viagra en la argentina
http://richcasino2online.com/ – best online casino
best online casino
free casino games
http://lookinsuranceusa.com/ – auto insurance quotes
auto insurance quotes
car insurance quotes
lloyds pharmacy online uk
canadian drugs
Online Pharmacies
viagra online buy uk
viagra sale ireland
buy viagra doha
buy viagra bali
viagra online
is it legal to order viagra online in canada
cialis professional buy
generic cialis at walmart
buy cialis soft tabs
viagra buy online forum
cheap viagra
where to buy viagra in vancouver
buy generic levitra no prescription
generic levitra
levitra professional sale
buy cialis online eu
cialis cost
cialis pills for sale
generic cialis cheap online
cialis cost
cialis sale au
cialis discount canada
cheap cialis
buy cialis super active
cialis online buying
viagra pills
cialis sale us
is it legal to buy cialis online in canada
generic cialis 2017
best place buy cialis online forum
viagra buy cvs
generic viagra online
cheap viagra without prescriptions
autocad 2000i serial number
autocad 2011 buy online
download autocad 2011 full mien phi
cheapest cialis viagra
cialis without a prescription
mail order cialis generic
cheap cialis uk suppliers
viagra without prescription
cheap-cialis-e.com
buy viagra in poland
viagra without prescription
order viagra cialis
buy cialis us pharmacy
buy cialis
cheap cialis without rx
how to use cialis 20mg tablets
viagra coupons
fake cialis pills
cialis pills from canada
cialis coupon 20 mg
discount cialis soft tabs
buy levitra 20 mg
levitra coupon
cheap cialis/ viagra levitra
cialis discount australia
cialis without doctor
cialis cheap overnight
cialis pills
viagra without prescription
cheap cialis viagra
buy cialis canada
viagra without a doctor’s prescription
buy cialis canada yahoo answers
generic levitra cheapest prices
ed drugs
buy levitra next day delivery
buy cialis london
no prescription cialis
buy cialis online canada pharmacy
cheap cialis usa
viagra online
cheap cialis china
cialis pills for sale
cialis tablets
cialis pills in uk
buy black cialis
cost of viagra
viagra and cialis for sale
buy levitra china
canadian pharmacies shipping to usa
http://www.cheap levitra.com
This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0
XEvil 4.0 is a revolutionary application that can break any anti-botnet CAPTCHA’s.
Captcha Recognition Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, BING, Hotmail, Yahoo,
Yandex, VKontakte, Captcha Com – and over 8.4 million other types!
You read this – it means it works! 😉
Details on the official website of XEvil.Net, there is a free demo version.
Check YouTube video “XEvil ReCaptcha2”
viagra buy chemist
viagra without doctor
cheap viagra soft
cheap viagra or cialis
viagra cost
cheap cialis viagra online
cialis tadalafil tablets
buy cialis online
discount viagra or cialis
cheap levitra professional
vardenafil 20mg
buy cialis levitra and viagra